خانه » تبلیغات در گوگل » مدل‌های انطباق کلیدواژه های تبلیغی در گوگل ادوردز (۳): انطباق عبارت
مدل‌های انطباق کلیدواژه های تبلیغی در گوگل ادوردز
مدل‌های انطباق کلیدواژه های تبلیغی در گوگل ادوردز

مدل‌های انطباق کلیدواژه های تبلیغی در گوگل ادوردز (۳): انطباق عبارت

در گوگل ادوردز یکی دیگر از روش‌های تعیین محدوده انطباق کلیدواژه های تبلیغی انطباق عبارت است.

انطباق عبارت (Phrase Match) را می‌توان به کلیدواژه های تک کلمه ای یا چند کلمه‌ ای با قرار دادن آنها در بین دو علامت نقل قول به صورت “…” اعمال کرد. در این حالت کل کلیدواژه باید حرف به حرف و با همان ترتیب در جستار کاربر موجود باشد. اما ممکن است پیش و پس از کلیدواژه عبارت‌ها و کلمه های دیگری در جستار وارد شده باشند. نمی‌توان تنها بخشی از یک کلیدواژه را تحت مدل انطباق عبارت قرار داد؛ یا باید کل یک کلیدواژه انطباق عبارت باشد یا هیچ بخشی از آن نمی‌تواند از این مدل استفاده کند. بنابراین کلیدواژه “پرده ابریشمی” قابل‌قبول است. اما کلیدواژه «”پرده” ابریشمی» معتبر نیست.

اگر کلیدواژه انتخابی “ابریشم” باشد با این جستارها آگهی شما ممکن است نمایش داده شود:

  • ابریشم (خود کلیدواژه)
  • پرده ابریشم (اضافه شدن یک واژه پس از کلیدواژه)
  • فروش ابریشم عمده (اضافه شدن واژه پیش و بعد از کلیدواژه)

اما مشتقات، جمع، مخفف و دیگر شکل‌های کلیدواژه اگر در جستار باشند تبلیغ نشان داده نمی‌شود، مانند:

  • ابریشمی
  • پرده ابریشمی

همین حالت برای کلیدواژه های چند کلمه ای نیز درست است؛ مثلاً اگر کلیدواژه “پرده ابریشمی” انتخاب شده باشد جست‌جوی «خرید پرده ابریشمی» آگهی شما را فعال می‌کند، اما جست‌جوی “پرده های ابریشمی” به کلیدواژه شما نامرتبط تشخیص داده می‌شود. در چنین مواردی باید کلیدواژه هایی مانند “پرده های ابریشمی” را نیز به صورت انطباق عبارت در گروه آگهی معرفی کرد. اما راه دیگری هم هست.

مطمئناً این چنین ایرادی که به ذهن من و شما می‌رسد به ذهن آدم‌های گوگل هم رسیده است. آن‌ها برای رفع این مشکل چاره ساده ای اندیشیده اند. کافی است به مطالب مربوط به تنظیمات کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادوردز مراجعه کنید. در بین تنظیمات اضافی یکی از تنظیماتی که می‌توانید تعیین کنید «گزینه های انطباق کلیدواژه ها» (Keyword Matching Options) است.  کافی است در این تنظیمات گزینه «Include plurals, misspellings, and other close variants» را انتخاب کنید. این گزینه به گوگل می‌گوید که در صورتی که مدل انطباق کلیدواژه ای انطباق عبارت یا انطباق دقیق بود لطفاً سخت‌گیری نکن و شکل‌های دیگر کلمه مثل جمع و مفرد٬ اشتباهات تایپی واضح٬ مخفف‌ها٬ شکل کوتاه شده٬ و حتا مشتقات کلمه را هم اگر در جستار کاربر دیدی به حساب انطباق آن جستار با کلیدواژه من بگذار! به این ترتیب شما با انتخاب این گزینه مجبور نخواهید بود تمام شکل‌های کلمه را که ممکن است به ذهن کاربران برسد اضافه کنید. اگرچه با این تنظیمات مقداری از محدودیتی که انطباق عبارت باید ایجاد کند از دست می‌رود.

میزان محدودیت ایجاد شده از مدل‌های انطباق مختلف

بنابراین انطباق عبارت مزایا و معایب خود را دارد. از جهتی این مدل به آگهی دهنده اجازه می‌دهد کنترل بسیار بیش‌تری بر عبارت‌های جست‌جویی که آگهی‌ اش را فعال می‌کند داشته باشد. اما از جهت دیگر خاصیت محدودکننده این مدل انطباق اگر به شکل اصلاح نشده اش به کار برود آگهی دهنده را از نمایش آگهی‌ اش برای عبارت‌های جست‌جوی حاوی اشکال مختلف کلیدواژه یا اشتباهات تایپی محروم می‌کند. به همین دلیل آگهی دهنده مجبر خواهد بود در لیست کلیدواژه هایش اشکال معتبر کلمه را نیز  وارد کند. از آن‌جا که در این مدل نیز امکان قرار داشتن کلمه های دیگر پیش و پس از کلیدواژه در عبارت جست‌جو هست باید به همراه آن از کلیدواژه های منفی نیز استفاده کرد تا از نمایش آگهی برای جستارهای نامرتبط ممانعت شود.

 

درباره مهدی اسماعیل زاده

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*


*

x

این مطالب را نیز ببینید!

ضوابط نوشتاری متن آگهی

تبلیغات در گوگل ادوردز: ضوابط نوشتاری متن آگهی (بخش نخست)

نوشتن متن تبلیغات در گوگل ادوردز شرایطی دارد که رعایت نکردن‌شان باعث تأیید نشدن آگهی ...